Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
S dobrými věcmi se nemá spěchat. S těmi skvělými ještě méně. Druhé album řeckých psychedeliků VILLAGERS OF IOANNINA CITY vyšlo původně už loni na podzim, ale reedice se díky většímu labelu dočkalo až letos. Beru to tak, že si tam na mě za mraky počkalo, aby mi projasnilo konec roku, který charakterizuje všechno možné, jen ne nadbytek světla a paprsků.
Spolek z oblasti Epirus vyniká hned několika věcmi. Tou nejpodstatnější je, že jejich hudba doslova sálá teplem a dobrotou, voní jako rozpálená řecká krajina myrtou, pryskyřicí a oreganem. Od šest let staré debutové desky „Riza“ ušla pětice značný lán cesty. Jejich prvotina by se dala charakterizovat jako dílo talentované, ale silně lokální kapely, která kloubí epirejské lidové písně a klasický bigbít. V malém rybníce se jednalo o rybu utěšené velikosti, ale v globálním kontextu byla „Riza“ spíš nadějná mřenka.
„Age Of Aquarius“ ale prezentuje kapelu, která znovu vynalezla sebe sama a našla vlastní tvář. Staví svoji hudbu na robustním stonerovém základě, repetitivních (ale ne ubíjejících) silových riffech a podmanivých vokálních linkám, kde kraluje Alexův příjemný vysoký vokál. Kompozice mají svojí radostnou, euforickou atmosférou blízko k psychedelii, jejich gradace přináší na jazyk sladké tóny postrocku.
To nejpodstatnější, co hudbu VILLAGERS OF IOANNINA CITY, už tak suverénní a vtahující, odlišuje od zbytku startovního pole, je využití dechových nástrojů. Konstantis ovládá mistrovsky klasický klarinet, ale hudbu dobarvuje i výrazným kavalem, chromatickou flétnou známou všem milovníkům balkánské hudby. A pak je tu Kostas a jeho dudy, jejichž rozradostněný jekot prořezává hradby kytar jako paprsky jarního slunce. Lidové nástroje do značné míry suplují kytarová sóla, které Vesničané vůbec nevyužívají. A výsledek jednoduše nakládá.
Díky rozšířenému repertoárů najednou tradiční půdorys, ve kterém se vlivy PINK FLOYD z „pompejského“ období mísí s moderní kytarovou robustností, získává úplně novou vertikálu. „Age Of Aquarius“ je naprosto suverénně postavenou svatyní, kde sedí všechny úhly – rozmáchlé psychedelické invokace, rozjuchané folkové kousky, rockové hitovky i drsný blues rock. Na podobnou hudbu je sice více než hodinová stopáž dost bohatýrský počin, ale VILLAGERS OF IOANNINA CITY ji krájí s rozmyslem a citem pro tempo.
Za slabinu nahrávky by se dala považovat stopáž, kterou člověk pocítí zejména v závěru desky, který sází na líbivější rockové kousky a také příšerná Alexova výslovnost. Od debutu se sice Řek trochu polepšil, ale momenty, kdy „holy“ vyslovuje jako „chouly“ a vesele rýmuje „rívr“ a „delívr“ pořád hodně tahají za uši a trochu připomínají nechvalně známou italskou školu pošahané výslovnosti. Faktem ale zůstává, že díky velmi vřelému projevu mu to člověk rád odpustí, a ještě se laskavě usměje.
„Age Of Aquarius“ je totiž nádherný kaleidoskop pozitivních vibrací, deska vhodná k vzývání šťastnějšího věku a plašení stínů, kterých je kolem poslední měsíce víc než dost. Našel jsem v ní naprosto impulzivní zalíbení. Zvedla rolety ve chvíli, kdy byla tma. Tohle člověk od výjimečných desek očekává. A Dionýsos ví, že Vodnář je jednou z nejvýjimečnějších desek podivného roku netopýra. Chvalte epirejské!
1. Welcome
2. Age of Aquarius
3. Part V
4. Dance of Night
5. Arrival
6. Father Sun
7. Millennium Blues
8. Cosmic Soul
9. For the Innocent
10. Sparkle Out of Black Hole
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.
Polámaný disharmonický death metal jedou už patnáct let a jsou v tom velmi dobří. Nová deska z trendu nevybočuje. Navíc jí hrozně moc sedne produkce od newyorského čaroděje Colina Marstona. Pro fanoušky všech extrémních podivností povinnost.